Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van NioshaEnCoen - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van NioshaEnCoen - WaarBenJij.nu

Chiang Mai

23 Maart 2014 | Thailand, Chiang Mai

Hoi!

Ik blijk toch niet zo een held in het bijhouden van een online dagboekje. Sorry!
Hier een update van onze belevingen in Chang Mai! Volgende keer vertel ik alles over hoe we het hier op Koh Tao hebben.

De reis
Om te beginnen. De reis van Ayutthaya naar Chang Mai was een ware… uitdaging zal ik het maar noemen…
We zouden de nachttrein nemen met een stapelbed om in te slapen. De reis zou 13 uur duren en aangezien we een nachttrein hadden geboekt, zouden we daarvan het grootste deel slapen. We vertrokken om 20:40, hebben eerst nog even gezellig zitten kletsen en ons zitten vergapen aan alles wat voorbij schoot en zijn toen toch maar vroeg gaan slapen, moe en dan was de reis maar lekker snel voorbij. De bedden (inderdaad 2 boven / onder elkaar, de onderste een samenvoeging van 2 bankjes met daarop een matrasje en de bovensten een soort uitklapluik, (alsof je in een bagageluik slaapt), waren op zijn zachts gezegd niet super comfortabel.
Hokjes waar zelfs ik maar net in paste (laat staan iemand van 2 meter).
Na van de kakkerlakken, de TL-buizen die de hele nacht aan stonden en de geur van verbrande benzine amper te hebben geslapen, stonden we op voor ons ontbijt (kon je de avond ervoor bestellen en kwamen ze keurig op bed brengen).
9 uur en we stonden stil. Nog steeds niet in Chang Mai. De trein bleek te zwaar om de berg op te kunnen en er werden 3 wagons losgekoppeld. 12 uur, nog steeds niet in Chang Mai … mensen om ons heen begonnen honger te krijgen (maar weinig mensen hadden ontbijt besteld met in hun achterhoofd dat ze er 9 uur al zouden zijn). Het restaurant bleek in 1 van de afgekoppelde wagons te zitten, iedereen begon te grommen en te brommen en niemand kon vertellen hoe lang we nog vast zouden zitten in de trein. Een half uur later stonden we weer een eeuwigheid stil, met de mededeling: we waren toch niet te zwaar dus wachten weer op de 3 losgekoppelde wagons. 14:00 kwamen we eindelijk aan in Chang Mai, 5 uur te laat (18 uur totaal) met een trein vol uitgehongerde mensen. Maar al met al was het fantastisch.

Chang Mai
We zijn ongeveer 1,5 week in Chiang Mai geweest. Prachtige stad. We hebben niet te veel gedaan, veel uitgerust en genoten van de omgeving en de mensen.
5 uur na aankomst kon ik Andrea eindelijk bereiken, ontdaan dat we nog niet waren aangekomen. Mijn eerste koffie’tje met Bim in Azië. De rest van de dag heeft ze ons Chang Mai laten zien.
We hebben onze eerste massage gekregen (heerlijk! wel kietelen aan je voeten), wederom verrukkelijk gegeten bij een ‘bekend’ straattentje en over markjes geslenterd.

Op onze derde dag Chiang Mai, toen we s’avonds aan het ronddwalen waren, kwamen we per ongeluk uit op een schooluitreiking van de basisschool. Jongens van rond de 8 die een dansje op het podium aan t uitvoeren waren, monniken die foto’s aan het maken waren en vrolijke trotse ouders die eten aan het uitdelen waren en er een gezellige boel van maakten. Heerlijk was het. En natuurlijk lekke lachen.

Dag 5 hebben we een Thaise cooking class gevolgd. Het is officieel.. we kunnen koken!! En niet zo’n beetje heerlijk ook. Hoeveel pepers er hier in het eten gaan is gewoon niet normaal (en vooral hoe heet die krengen zijn! Hoe kleiner hoe heter). We werden opgehaald met een busje en haalden nog wat groepjes / stelletjes op tot we met 10 waren, een Canadees koppel, 2 Duitse meisjes en 4 meiden uit IJsland. We hebben eerst op de markt uitleg gekregen over verschillende (Thaise, al zijn de meeste in varianten ook wel bekend in Nederland) ingrediënten. Toen mochten we zelf nog even rondkijken en daarna gingen we naar de keuken. Een buitenkeuken (fantastisch) waar we eerst aan een grote tafel gingen zitten om onze gerechten te kiezen. Ieder mocht 5 gerechten kiezen (uit 5 categorieën 1, zegmaar: amuse, voor, hoofd, na, aperitief).
Ik koos voor Pad Thai (Thaise noodles) Tom Yam met Garnalen (soep), Fried Basil with Chicken en Masamam Curry. Coen had als kopstukken Green Curry en ‘Drunken Noodles’ (bleek bijzonder).
Nadat Coen met deze ‘Drunken Noodles’ even de hele keuken in brand had gezet (zie Facebook foto’s) en we ontzettend lol hebben gehad met koken mochten we alles op eten. Veel te lekker, veel te veel.
Het was een ontzettend leerzame en gezellige dag.

Op dag 7 zijn we naar het Baan Chang Elephant home gegaan waar we voor onze eigen Olifant mochten zorgen voor 1 dag. We hebben gevoerd, basis commando’s geleerd, op haar (Khalika) gereden, met haar gespeeld en gewassen in het water. De foto’s doen hier de rest van het verhaal. Wederom erg bijzonder en leuk.

Zoals jullie in de vorige blog al lazen .. Ik vond het zo erg dat we die man niet genoeg hadden bedankt die ons had gewaarschuwd voor de honden, dat we hebben besloten kleine buddha’s te kopen voor het geval we weer iemand tegen komen die zo aardig, lief en puur is.
Als we vanaf nu zo iemand tegen komen dan geven we een kleine houten Buddha kado.
Dit is laatst voor het eerst gebeurd, maar hierover meer in next week’s blog! :D.

Onze laatste dag wilde ik nog even snel naar de Jade Buddha. Een tempel met 4 prachtige gigantische Jade Buddha’s. Bij 1 van de Buddha’s stond een bordje: ‘Put your hands on the belly of the buddha for good luck’. Vlak nadat ik dat had gedaan kwam er een monnik naar ons toe. Toen hij hoorde dat wij uit Amsterdam kwamen kon hij niet stoppen met over Ajax en voetbal te praten. Ook vertelde hij dat hij een vriendin in NL heeft voor als hij geen monnik meer wilt zijn. Hij legde uit dat iedere man in zijn leven in Thailand voor een periode een monnik moet zijn, vandaar dat er ook zoveel jonge monniken zijn. Dan komt het meestal van school uit, er zijn maar heel weinig boeddhisten die echt voor hun hele leven monnik blijven. Zij die dat wel doen zijn de hoofdmonnik / leider van een tempel.

Kusjes! <3

• 23 Maart 2014 - 09:58

Marg:

Wat een mooie belevenissen!
    Heel leuk om te lezen! we genieten ervan!

• 23 Maart 2014 - 17:08

Pauline:

Oh , wat gaaf allemaal wat jullie nu meemaken. Veel van wat jullie nu gezien hebben kan ik me nog herinneren
    Ook wij namen de nachttrein, en reden een koe aan) Dood!
    Toen de trein uren later weer verder reed kwamen er heerlijke vleesspiesjes langs. Tot op heden denk ik dat dat die koe was;)

Geniet lekker door; dit vergeet je je leven niet meer!

• 25 Maart 2014 - 15:04

Karin Van Hout:

Hi lieve Coen en Niosha

Wat heerlijk om te lezen dat jullie zo genieten ,klinkt allemaal waanzinnig . ben heel benieuwd naar de foto`s met olifant en blijven genieten . The trip of your life

love you lieverds, geniet !!!

• 26 Maart 2014 - 08:09

Ava:

Wat een geweldige avonturen maken jullie toch mee! En wat een geluk dat jullie ontbijt hadden besteld in de trein :)
    Heel veel plezier nog op jullie reis!